Tamquam

Elmar-105-2

Ik merk dat ik een stuk schrijven erg leuk vind, jammer genoeg vind ik dat jammer. Er zijn namelijk zo veel dingen die ik leuk vind om te doen. “Soms hoef je niet te wachten op de discipline die jou aandacht moet geven, om toch het gene te doen die je heel leuk vind, en steeds word afgeleid. Door de dingen die je ook heel leuk vind”.

Ik was zeker niet de beste van de klas vroeger. Maar wel ervaarde ik toen dat ik alles op het laatste moment deed. De laatste dag van een repetitie op school, gaf toch net wel het beetje discipline en net het extra zetje van dat ik het wel deed. Ik zat dan wel vaak tot diep in de nacht te studeren maar einde de dag daarna, als ik dan uiteindelijk wel het cijfer 6 haalde. Dan was ik toch te vrede. Ik haalde vaak niet hoger dan een 6 soms ja soms haalde ik wel eens een 8. En het is mij een keer overkomen een 10 met afkijken dat gebeurde sporadisch maar toch… Nee, ik was niet echt een leerling die het van studeren moest hebben. Ik was toch meer een leerling die het van zijn handen moest hebben. Achter af misschien was ik meer een creatief kind wat zelf nog moest ontdekken dat ik creatief genoeg was.Vaak als men volwassen is geworden de ene is dat natuurlijk al vrij vroeg en de andere word het helemaal niet. Vaak zo naar die volwassenheid toe. Vormt de volwassenheid toch echt wel wat je hebt mee gemaakt.

Even een stukje van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volwassene

Wettelijk is iemand tegenwoordig doorgaans ‘meerderjarig’ vanaf een bepaalde leeftijd, maar er kunnen ook andere criteria in acht worden genomen, zoals de lichamelijke rijpheid in het Romeins recht. In de meeste landen is die leeftijd 18 jaar, maar dit kan ook jonger (16) of ouder (21) zijn. In Nederland is men normaal gesproken vanaf 18 jaar meerderjarig, en vanaf 21 jaar geheel ‘onafhankelijk’. Een meerderjarige is in de meeste rechtsstelsels in principe handelingsbekwaam en zal dus voor al zijn eigen rechtshandelingen moeten instaan, tenzij dat ongedaan wordt gemaakt voor een wettelijk erkend beletsel, zoals sommige veroordelingen of vaststelling van mentale onrijpheid (geestelijke leeftijd van een kind). Als men strafrechtelijke delicten begaat, kan men nu bovendien in plaats van volgens jeugdstrafrecht volgens volwassenenstrafrecht worden berecht.

Daarnaast kunnen wetten afzonderlijke minimumleeftijden voor bepaalde doeleinden bepalen, zoals in de VS 21 jaar om alcohol te kopen of consumeren, terwijl men op 18 als meerderjarige bijvoorbeeld dienst kan nemen in de strijdmacht.

Ach, ik vond het wel een bijpassend stukje. Ik weet eigenlijk wel zeker dat als je dan volgens de wet volwassen ben dan heb je al een tijdje achter de rug van het bestaan op de wereld.
We maken in de tijd van geboorte tot aan met volwassenheid zo veel mee. En ja de ene meer dan de andere. Alles wat je mee maakt echt wel, dat dat je persoonlijkheid vormt
en daarnaast ook je volwassenheid vormt.

Dit is even een stukje wat ik schrijf wat tot stand komt zo direct op het toetsenboord. En daarna natuurlijk op mijn beeldscherm, en zeker als ik het heb nagekeken  de kans dat u mij betrapt na het nakijken dat er nog een fout in zit. Maar daarna publiceer ik het ook is de kans dan vrij groot dat ik later hier en daar de tekst nog verander.

Ik heb gewoon weer even zin om wat te schrijven. Maar ik kom natuurlijk nog steeds mensen tegen die echt een stuk ouder dan mij zijn. Die in mijn ogen zich echt totaal niet volwassen gedragen. En dan zou je misschien zeggen wie bepaald nou eigenlijk de definitie van volwassenheid.
Ik zeg op mijn beurt dan het stukje wat ik net heb laten lezen van Wikipedia. Maar ja dan zou je denken. Wikipedia. Is dat dan op waarheid berust. Kijk daar heb je weer een punt.
We dwalen een beetje af heb mij zo het gevoel. Ik denk dat ik ook maar niet verder moet gaan over volwassenheid. Is het wel zo volwassen om daar over te schrijven als ik zelf niet eens goed Nederlands kan schrijven. Misschien is dat ook niet echt volwassen. Als je niet goed kan schrijven. Er zijn natuurlijk ook mensen die dat misschien vinden.

We hebben allemaal wat. We hebben allemaal een rugzak. Ook is de rugzak van de ene, groter dan de ander. Maar wie ben ik eigenlijk om anderen af te zeiken. Weliswaar doe ik dat natuurlijk niet inhoudelijk. Nee, hé begon allemaal dat ik een stukje wou schrijven.
Ik kwam zo maar bij volwassenheid. En Kijk ik wil het daar best over hebben hoor. Dat doe ik natuurlijk al enige tijd al. Maar is dat wel zo volwassen desalniettemin verstandig.

Als u deze blog van ELLY-ELtje, nou

  • verwarrend,
  • vreemd,
  • akelig,
  • raarvond, om te lezen. Dan kan dat eigenlijk wel eens kloppen.

    Toch twijfel ik niet dat sommige stukken wel op waarheid zijn berust.

Copyright © 2016 ELLY-ELtje

Geef een reactie

