Muisarm = waardeloos

Muisarm
Webdefinities
  1. Een muisarm is een blessure aan de arm-, nek-, pols- en schouderspieren, hoofdzakelijk ten gevolge van overdadig computer- en computermuisgebruik. …

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Muisarm

Photo by EMR Photography, All Rights Reserved. © 2015 Info @ www.elmarroeper.wordpress.com
©2015 EMR Photography * Selfie 29-06-2015

Wat is het lekker weer vandaag met een nog mooier vooruitzicht dat het nog beter weer word. Lekker hoor. Vanmorgen 8:20 was ik al bij de dokter vandaag. Vrij slaperig omdat ik maar twee uur had geslapen vannacht. Tuurlijk doe ik dat allemaal helemaal zelf maar vind foto en video bewerken nou eenmaal zo leuk. Ik heb me eigen er nu mee dat ik te drastisch te lang elke dag maar weer mijn foto’s bewerken. Waar van 12 uur per dag zeker geen uitzondering is.

Eerst was het mijn hand die zo pijn deed als ik de muis van de computer bewoog. Over die pijn heen gemuisd en toen kwam mijn elleboog in opspraak. Lekker door gegaan tot dat mijn schouder pijnlijke steken gaf als ik met de muis van de computer bezig was. Na dik twee maanden pijn te hebben van mijn rechter bovenlichaam had ik toch maar een bezoekje met de huisarts.
Misschien hebben jullie ook wel eens dat je weet waar de pijn vandaan komt toch de zekerheid van een arts wil hebben terwijl je het donders goed weet.

Mijn zelfkennis is breed en zeker hier in ik moet gewoon een tijd stoppen met de muis te werken.
Ik liet de huisarts, overigens een aardige vrouw haar werk doen en deed een paar oefeningen die ze me vroeg. Mijn mond houden kan ik slecht dus de hele waterval van mijn gedachte hoe het wel niet zou kunnen waarom ik die pijn had. Kwam boven tafel en ze luisterde aandachtig. Conclusie van dit verhaal was dat de dokter aan mij vroeg; “zo dus je denkt dat je een tennis hand, arm en schouder hebt?”. Ik zei; ja. Dokter zei; “klopt maar wij noemen het hier in de volksmond dat je aanhechtingen van je pezen (excuus als ik het verkeerd heb opgeschreven heb maar het was zo iets) de aanhechtingen van mijn pezen zijn behoorlijk geïrriteerd”. Toch blijf ik het zelf toch meesterlijk vinden dat ze dat zo even kan zien dwars door mijn huid. Maar och zo iets dacht ik zelf ook wel.
Ik kijk de dokter aan ik zei; “dokter wat nu”? Dokter zei stoppen; “ik zei stop”, ja zei ze “stoppen”. Ik zei; “stop met foto bewerken”. Zij zei; “stoppen met de muis zou het beste zijn. Anders Max 2 uur per dag achter de computer en na elk kwartier vijf minuten pauze”. Ik keek haar aan en dacht ja dat dacht ik dus ook. Ik zei tegen de dokter dat dat foto’s bewerken en video’s bewerken en meer van dat stuff echt bij mij leven hoort en dat ik er voor leef. Ik hoor iemand in mijn gedachten zeggen dat mijn gezondheid toch belangrijker is dan foto bewerken. Dat klopt ook wel.

©2015 EMR Photography - Selfie
©2015 EMR Photography * Selfie

Ik denk dat Fotografie en alles wat daar bij komt kijken. Echt alles toch op een gegeven moment ik zeg kan een obsessie of beter gezegd een verslaving kan worden. Ik denk dat het wel mijn verslaving geworden is, ik steek er zo veel tijd in en waar ik ook ga vaak neem ik mijn camera gewoon mee. Maar ja alles waar te voor staat is niet goed alleen te vrede dat dan weer wel. Doseren is een mooi word wat ik zeker in de gaten moet gaan houden. Is al een klein beetje te laat. Maar nog niet te laat.
De dokter gaf mij een formulier voor de verzekering, Fysiotherapie stond er op. Vulde alles in voor mij de taak om een juiste Fysiotherapeut te vinden. Dat is overigens gelukt direct toen ik thuis kwam.

Daarna even naar de apotheek, het belletje ging en werd vrij snel geholpen. Hallo zegt u het maar zei ze tegen mij. Ik zei hallo en gaf mijn recept blaadje (je weet wel het recept) Ze gaf me het recept en ze zei werkelijk; “jij maakt echt mooie foto’s”.

©2015 EMR Photography - Selfie
©2015 EMR Photography * Selfie

Ik was een beetje verbaasd en natuurlijk blij dat ze dat tegen me zei. Ik keek achterom en er waren geen andere klanten. Dus ik ging er natuurlijk even op in. Achteraf wou ik zo veel vragen maar ik was dus een klein beetje met stomheid geslagen.
Ze zei; “ik krijg ze nooit zo mooi bewerk je de foto’s”. Ik zei; “jazeker, 15 tot 30 minuten ben je meestal wel kwijt voor een foto te bewerken”. Ik merkte aan haar althans dat dacht ik, ik kan het natuurlijk ook mis hebben dat ze dacht de foto’s die ik plaatst die ze op Facebook had gezien er zo maar op kwamen. Ik dacht misschien had ik dat moeten doen. Misschien moet ik niet zo perfectionistisch zijn en alles zo perfect willen. Misschien had ik dat gewoon moeten doen gewoon in JPEG fotograferen niet in RAW. Ja, als ik dat had gedaan was mijn rechterkant ook niet zo verneukt tja. Ik zei ja bewerken en ironisch genoeg moet ik dus nu de tol betalen daar voor.
Ik liep naar de uitgang van de Apotheek, ze zei wel weer foto’s gaan bewerken hé ik moest lachen en liep naar buiten.

Het moet natuurlijk niet chronisch worden dus nu probeer ik maar te minderen met foto en video bewerken. En als ik achter de computer ga meer rusten. Ik weet dat er bedrijven zijn dat het beeldscherm gewoon uit gaat na zo veel minuten om een muisarm ect. Tegen te gaan.
Voordeel is wel dat ik met typen nergens last van heb en dat ik misschien mijn blog voor ELLY-ELtje wat meer aandacht kan geven.

Ik vroeg vandaag aan Raul Neijhorst, een top fotograaf wat zijn ervaring is met dit probleem.

Elmar Marijn Roeper
Beste Raul,
Een vraagje zelf bewerk ik minimaal 10 uur foto’s per dag en dat heb zijn tol nu geijsd kom net bij de dokter vandaan, muis hand, elle boog en schouder. Mijn vraag is heb jij daar niet last van? Zo ja wat doe je er tegen. Stoppen kan helaas bijna niet bij mij. Lijkt wel dat de fotografie boven de gezondheid staat.
Ik hoor het graag van je groetjes,
Elmar Marijn Roeper

Raul Neijhorst
Hi Elmar,
Fawaka? O jee, wat vervelend voor je. Zelf werk ik ook met een muis, maar werk ik met korte/snelle technieken waardoor ik Max 1-2 min gemiddeld per foto nodig heb.
Mijn advies zou zijn: – Photoshop minder. Als dat niet kan, dan – Vraag je af of je wel zo veel en zo lang moet photoshoppen. Ik zie vaak mensen uren steken in foto’s die uiteindelijk alleen maar online gebruikt worden, dus al die pixelneuken heeft dan geen zin – Stap over op een (wacom) tekentablet. Schijnt heel goed te werken – Probeer meer geautomatiseerde retouches in te voeren – ga Lightroom – Gebruik meer toetsenbord combinaties – Neem voldoende rust en pauzes, koop een betere stoel en kies voor jezelf
Allright..hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
Groeten, Raul

1234730_246847162106612_929138255_nIk zal voor mijn eigen bestwil een stuk minder bewerken van foto’s en video. Ach ik ben ook maar een mens en ook ik moet nog veel leren.

Copyright © 2015 ELLY-ELtje

Geef een reactie

