Ik denk dat je …

Ik denk dat je zo’n foto van voor tot achter scherp wil hebben, dus dan f8. Maar met 1/40e dan wel vanaf statief… Ik zie hier trouwens weinig verschil, je zou ze op 100% moeten bekijken! Ik was net van plan eten te gaan koken, trouwens, en van dis plaatje krijg ik alleen maar meer honger…

En mijn advies is wellicht een beetje te kort door de bocht. Want wìl je dit plaatje wel van voor tot achter scherp? Ik nam dat aan, en gezien de compositie en je standpunt ligt dat ook wel voor de hand. Maar… stel nou eens dat je dat kuipje margarine wat minder geprononceerd in beeld wil hebben. Dan zou je dat een stukje naar achteren kunnen plaatsen, en een lager standpunt innemen. Als je dan een groot diafragma gebruikt (f 2.8 of misschien zelfs 1.4 als je lens dat aan kan – tip: koop zo’n spotgoedkope (oude) 50mm), en scherp stelt op pakweg 1/3 van de boterham, vanaf de camera gezien, krijg je, denk ik, wel een subtiel effect. Het gaat tenslotte om de kaas en de salami! Wat ik wil zeggen is: gebruik je eigen creativiteit. Regels zijn er om van af te wijken! Maar, een aardige dosis theorie en feitenkennis is uiteraard wel belangrijk voor je als fotograaf! Zoals bv. weten dat je de scherptediepte kan beïnvloeden door je diafragma. Maar dat hoef ik je niet uit te leggen !!

  • Ruurd van Dijk legt mij het een en ander uit over de foto van het eten van laatst.
Geef een reactie

